Hoe identificeer je een goede training (trainer)?

BRON

Bron artikel: LINK

Hieronder vinden jullie de vertaling via ‘google translate’. Ik besef dat puur grammatica gewijs sommige delen minder correct zijn maar … ik ben een voorstander van het principe dat de boodschap belangrijker is dan de grammatica en … indien de boodschap zorgt voor extra vragen dan kan je steeds extra uitleg vragen aan uw lesgever. De tekst werd gedeeltelijk aangepast zodat het begrijpbaar wordt voor een persoon die op zoek is naar een goede lesgever in realistische zelfverdedigings-technieken en – tactieken. Lees natuurlijk het vertaalde artikel met een kritische blik. 😉

VERTALING VIA GOOGLE TRANSLATE

In dit artikel delen we enkele gedachten over hoe u goede instructeur en cursus kunt identificeren en hoe u een goede student kan zijn, zodat u het meeste uit uw training haalt.

Inleiding

Het is heel gemakkelijk om experts te vinden in het tijdperk van sociale media. De beschikbaarheid van informatie betekent dat bijna iedereen met een browser toegang heeft tot het collectieve leren van de mensheid – en dat is een krachtig, gevaarlijk iets. Bovenal betekent het dat  Caveat Emptor  een levensstijl moet zijn als je de slangenolie en tactische tapijtzakken wilt ontwijken die geld willen verdienen aan naïviteit.

Dit schetst een vrij somber beeld van de zelfverdedigings-trainingsindustrie, dat tot op zekere hoogte accuraat is. De andere kant van de medaille is echter dat er een aantal ongelooflijke lesgevers zijn die je vaardigheden, mentaliteit en tactische kennis heel snel kunnen bijleren … en op een manier die voor jou relevant is.

Dus, wat scheidt tactisch toerisme van legitiem leren?

Nou, hier is onze mening (lees: mening van de auteur-> Aaron).

Relevantie

Bovenal moet je, als je op zoek gaat naar training, stevig in je schoenen staan ​​om relevant materiaal te vinden.

Bijna iedereen die zelfverdediging onderricht, heeft enig begrip nodig van de wettigheid en gevolgen van het gebruik van geweld. We zouden allemaal goed getraind moeten zijn in ‘toegepast situationeel bewustzijn’, wat inhoudt dat we actief door de wereld navigeren om te voorkomen dat we onbewust worden betrapt.

We zouden allemaal enige kennis moeten hebben van hoe we een ander verbaal kunnen uitdagen – wat Craig Douglas MUC noemt, of ‘het beheren van onbekende contacten’ – en rekening moeten houden met het feit dat ze zich niet altijd zullen gedragen zoals we verwachten.

Stap 1 in het proces van beslissen welke training u nodig heeft, is inzicht krijgen in de mogelijke problemen waarmee u te maken kan hebben en welke vaardigheden u nodig heeft om deze te beheren.

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen… als je bijvoorbeeld een overval wilt overleven, is het gemakkelijk om meteen door te gaan naar de les ‘verborgen dragen van een wapen’… maar kan je:

  1. De pre-aanval indicatoren identificeren? 
  2. Op een intelligente wijze criminele selectie bespreken? 
  3. Uw vermogen demonstreren om ongewapend te vechten en is uw fysieke conditie op niveau?
  4. Kan je de risico’s inschatten?
  5. Kan je omgaan met een schot- of steekwonde aan uzelf of een omstander?
  6. Weet jij hoe je moet omgaan met de politie in de nasleep van een gewelddadige confrontatie?
  7. Heb je ervaring met het rechtssysteem?

Deze vragen hebben  alleen  betrekking op een criminele overval. Aangezien er honderden situaties zijn waarop we ons moeten voorbereiden, hebben we gewoon een solide risicomatrix nodig die ons helpt onze waarschijnlijke bedreigingen te identificeren.

Noteer dit en vul de lege plekken in. Lees meer over  Noodsituaties begrijpen  en onze  mythbusting-  secties om uit te zoeken welke noodsituaties overdreven zijn. Lees over ” Responser Nul ” zijn,  bewustzijn ,  autorijden en  ontvoeringen . Ontwikkel uzelf over wat er waarschijnlijk met u zal gebeuren, gegeven uw levensomstandigheden, en plan van daaruit.

Sferen van geweld

Vaak hebben we de neiging om onze krijgers tot ‘held’-status te verheffen. Wat de meeste van hen weten en niet zullen zeggen, is dat het niet altijd een garantie is voor de ervaring die je wilt. Alleen het dragen van een titel betekent niet dat je relevante ervaring hebt…

Het maakt niet uit of ze je een auto verkopen, je stem proberen te bemachtigen of stoelen in een klas proberen te vullen. Hun  voornaamste  drijfveer is geld verdienen. Dat is prima – ze moeten worden gecompenseerd voor hun expertise … maar als ze geld proberen te verdienen door je vaardigheden te leren, moet je absoluut, zonder twijfel, verifiëren dat wat je krijgt is:

  1. Contextueel  – Het heeft enig nut in het dagelijks leven.
  2. Relevant  – Het is specifiek van toepassing op  uw  leven.
  3. Verifieerbaar – Er is een manier om de werkzaamheid en vooruitgang te meten.

We komen binnenkort terug op punt 3, maar we hebben een tweede belangrijk leerpunt dat moet worden overwogen voordat we dat doen:

Stap 2:  

Beoordeel  jezelf en je vaardigheidsniveau eerlijk .

De meeste mensen die een weekend trainen, zien eruit als kinderen die leren zwemmen. Ze springen gewoon in het zwembad en strijden voor een goed resultaat, en de meesten van hen doen niet veel anders dan watertrappelen.

Als je het meeste uit je training wilt halen, moet je weten waar je bent, waar je heen wilt en wat je hoopt te kunnen doen als je daar bent.

Beoordeling, deel 1

Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je niet goed genoeg bent. Hoe minder je weet, hoe makkelijker het is om te denken dat je alles weet.

Zoals we hebben besproken in ” Gevorderde cursussen voor beginners “, is een van de grootste frontale botsingen in de trainingswereld wanneer een student die niet klaar is voor de stof halsoverkop tegen een instructeur botst die niet bereid is hem te vertellen dat hij eerst deze training moet uitzitten.

Als student moet je eerlijk zijn tegen jezelf als het gaat om je vaardigheidsniveau. In de  ISG Skill Audit identificeren we vaardigheden op een schaal van 1-5, die er ongeveer zo uitzien:

1 – Geen ervaring met het onderwerp

2 – Enige mate van bekendheid, maar niet in staat om consistent en herhaaldelijk resultaten aan te tonen die wijzen op vaardigheid.

3 – Bekend met de taken en het vermogen om veelvoorkomende basisproblemen te identificeren en manieren te vinden om deze aan te pakken.

4 – Aanzienlijke ervaring en het vermogen om onder druk tegen oppositie herhaaldelijk een taak uit te voeren.

5 – Ervaring op beheersingsniveau en het vermogen om duidelijk en intelligent problemen bij anderen te diagnosticeren en op te lossen, substantiële, gespecialiseerde ervaring over het onderwerp die op verzoek kan worden aangetoond tegen oppositie, met groot effect.

De meeste mensen zullen nooit in meer dan een paar dingen in hun leven niveau 5 bereiken. Meestal zijn er ongeveer 10.000 uur nodig om een ​​discipline te ‘beheersen’.

Heel veel mensen bevinden zich op “2” en stoppen voordat ze de kans krijgen om gedwongen te worden in het water te trappen.

Bij “3” weten we dat we nog een lange weg te gaan hebben, en het goede nieuws is dat we met een goede instructie over alle tools zullen beschikken die nodig zijn om onszelf een tijdje te verbeteren. We hebben nog steeds begeleiding nodig, maar op niveau 3 kunnen we onze fouten erkennen en iets meer doen dan alleen maar zeggen “de bezienswaardigheden zijn niet goed”, en tegen onszelf liegen dat we eigenlijk best goed zijn in de taak.

Het vinden van instructeurs die ons zo snel mogelijk naar niveau 3 kunnen brengen, is eigenlijk vrij eenvoudig. Er zijn een groot aantal gekwalificeerde instructeurs en programma’s die ons daar kunnen brengen in ruil voor papiergeld, wat nogal radicaal is. Als je eenmaal op dat punt bent aangekomen, begint het aantal gekwalificeerde, ervaren instructeurs die je iets kunnen leren dat relevant is voor je leven echter uit te dunnen.

Uitdunning van rangen en relevantie

Hoewel  Spheres of Violence  dit uitgebreid bespreekt, is het belangrijk om het hier nogmaals te zeggen:

Wat relevant is voor Special Operations is  waarschijnlijk  niet relevant voor jou.

Bovendien, en dit is stenen gooien naar een bijenkorf, maar niet iedereen is een Special Operator. De technologische ongelijkheid tussen hen en de tegenstanders waarmee ze het grootste deel van de afgelopen 20 jaar te maken hebben gehad, heeft enorm bijgedragen aan hun succes, en voor veel mensen is training slechts een deel van het werk. Het is geen passie of een levenslange achtervolging. 

Cross-over

Op gelijke voet zijn zaken als MOUT/CQB, konvooioperaties of het aanvallen van een doel. Wij als burgers kunnen het ons  gewoon niet veroorloven om aan te nemen dat die tactieken voor ons zullen werken .

Dat gezegd hebbende, veel van hen zijn nog steeds relevant (het is geen tijdverspilling om kamers met je geweer in je huis te ontruimen), maar ze missen echt context (je zult waarschijnlijk nooit *moeten* kamers opruimen met een geweer, omdat er in de meeste situaties betere opties zijn).

De manier waarop speciale operators, politie en burgers bepaalde taken leren uitvoeren, kan echter *gemeenschappelijk zijn. Bijvoorbeeld  verplaatsing en gebruik hoeken , dekkingen en ‘verbergen’ en de grondbeginselen van schietkunst zijn allemaal hetzelfde. Dat zijn de dingen met 3 niveaus.

Als je eenmaal begint te bespreken wat retentie betekent voor een stel Rangers, en het vergelijkt met wat het betekent voor een Narcotica-officier, beginnen de dingen veel vager te worden en moet je beginnen te beslissen welke van deze jongens te maken heeft met problemen die op de jouwe kunnen lijken .

Wanneer we dit punt bereiken, moeten we volledig stoppen en twee dingen gaan doen … maar voordat we verder gaan:

Stap 3: Zoek cursussen die situaties bieden die vergelijkbaar zijn met die waarmee u waarschijnlijk te maken zult krijgen, en waarmee u onder druk kunt testen.

1: Waar moet je op letten bij een instructeur/lesgever/sensei/guru?

Dus als we niet gewoon het vakje kunnen aanvinken en zeggen “deze instructeur was SWAT/SOF/etc”, hoe beoordelen we instructeurs/lesgevers/seinsie/guru’s dan?

Volgens ons zoeken we een overlap van een aantal cruciale zaken:

  1. Een stamboom van leren . Dit is geen cv, het is een kenmerk. De beste instructeurs zijn degenen met een passie voor leren en ervaring. Ze zijn niet bang om uit te breiden, nieuwe onderwerpen te benaderen en te zien hoe hun vaardigheden hen van pas komen als ze buiten hun comfortzone zijn. Zoek een lesgever met een combinatie van ervaring  en  training en zorg ervoor dat die dingen overeenkomen met wat ze leren.
  2. Interdisciplinaire lesgevers  voor de beginfase (1-3), specialisten voor de gevorderde fasen (4-5).
  3. Hoe ze reageren op vragen . De manier waarop een lesgever op een vraag reageert, is een BELANGRIJKE indicator van hun competentieniveau en bekwaamheid om les te geven. Bijna iedereen kan een lezing geven voor een publiek dat hen niet in vraag zal stellen. Het echte kenmerk van iemand die zijn vak beheerst, is het vermogen om op verzoek een redelijk antwoord te geven op moeilijke vragen. Een van de meest indrukwekkende antwoorden die je kunt krijgen is: “Ik weet het niet zeker, laten we het uitzoeken.” Docenten die vragen aanmoedigen – zowel voor als tijdens de aanwezigheid – zijn over het algemeen het type dat om hun studenten geeft. Omgekeerd, als je het soort student bent dat een hele klas doorloopt zonder een vraag te stellen, krijg je niet waar voor je geld. Hierover later meer.
  4. Levensduur  –  soms . Er zijn een aantal behoorlijk vreselijke persoonlijkheden die mensen al heel lang lesgeven. Als een specialist al geruime tijd in zijn vakgebied is gebleven, is hij daar waarschijnlijk met een reden. Dat iemand succesvol is, maakt hem nog niet goed . < Lees dat nog eens.
  5. Coachen . Een van de meest waardevolle dingen die een student van een lesgever kan krijgen, is ongetwijfeld 1-op-1 feedback voor zijn prestaties. Zoek een lesgever die u bruikbare feedback kan geven en die u kan helpen bij het diagnosticeren van uw problemen. Het doel is om te verbeteren, niet om een ​​deelnametrofee te krijgen. Zoek naar klassen met een beperking in het aantal deelnemers. Dit geeft aan dat de lesgever van plan is alleen het aantal studenten in te schrijven dat hij aankan, en niet alleen plaatsen verkoopt.
  6. Inenting tegen stress . Als de cursus geen fysieke en emotionele stress veroorzaakt voordat je wordt gevraagd om te presteren, is het geen goede uitdaging voor je. Denk erover om een ​​les op school te volgen; als het saai is en je kent de stof, dan doe je eigenlijk niet veel anders dan de dingen die je al kent versterken. Dat kan af en toe goed zijn, maar voor het grootste deel moet uw training voldoende stress veroorzaken zodat uw prestaties enkele zwakke punten blootlegt. Dit is een belangrijk diagnostisch hulpmiddel. Als er zich een  noodsituatie  voordoet, zult u waarschijnlijk gestrest raken. Je wilt dat je training dit weerspiegelt.
  7. Meting en verificatie . Dit is het laatste punt, maar het is zonder twijfel het belangrijkste. ELKE les die u bijwoont, zou u een meetbare, consistente verbetering moeten bieden. Het zou uw bekwaamheid moeten testen, en uw bekwaamheid zou moeten verbeteren. Als we het hebben over verificatie, moeten we de vaardigheden die we hebben opgebouwd testen op een manier die sterk lijkt op de situatie waarvoor we trainen. Vooral als we van 2-3 naar 3-4 gaan.

    Als u bijvoorbeeld traint om bloedingen onder controle te houden, moet u drukverband gebruiken en tourniquets oefenen bij een persoon die bang is, pijn heeft en een shock nadert – zelfs als dat slechts een rolspeler is in een simulatie.

    Als je traint om op een andere persoon te schieten, moet je ook daadwerkelijk op een andere persoon schieten. We leven in een tijd waarin simulaties en oefenwapens kunnen worden gebruikt om de student veilig in een fysieke situatie te plaatsen om te controleren of ze de vaardigheden hebben geleerd. Als je instructeur dit niet in de klas doet, verifieer je niet dat wat je leert ook werkt.

Stap 4: Bevraag medestudenten zoals jij van wie ze het meest hebben geleerd. Het internet zal allerlei gekke dingen zeggen. Concentreer u op de mensen die u respecteert en verzamel hun gedachten over lesgevers/instructeurs/sensei/guru’s die van goede kwaliteit zijn. Doe dan uw stappenplan – let goed op op zowel het kritische als het positieve.

2: Hoe een goede student te zijn?

Nu, aan de andere kant hiervan is het idee dat je de lesgever halverwege moet ontmoeten. Hoewel we lesgevers/instructeurs/sensei/gurus willen die in staat zijn en bereid zijn om vragen te beantwoorden, moeten we begrijpen hoe we de experts  op een redelijke manier kunnen  ondervragen zonder dat dit hun instructie verstoort.

Een paar “do’s en don’ts” voor de student:

Doe :

  1. Stel waar nodig vragen over het huidige onderwerp.
  2. Vraag opheldering als je het niet helemaal begrijpt.
  3. Zoek naar lessen die passen bij uw vaardigheidsniveau.
  4. Neem contact op met de instructeur en de cursus voordat de les begint om ervoor te zorgen dat je klaar bent met alle vereiste trainingsmateriaal, leesvaardigheid of vaardigheden die je tijdens de les moet uitvoeren.
  5. NEEM DE LES ERNSTIG, zelfs als het niet uw primaire interesse is. Niets is meer indicatief voor een kwaliteitsstudent dan wanneer ze het materiaal behandelen alsof het “vers” is elke keer dat ze het zien. Verveelde, zelfgenoegzame studenten wekken de indruk onleerbaar te zijn.
  6. Wees bereid om te reizen. De beste instructeurs zijn niet altijd bereid om te reizen. Velen van hen doen dat. Als onderdeel van je trainingsplan, reis je naar binnen en ontmoet je de instructeur halverwege. Als je alleen vertrouwt op “wie is lokaal”, heb je misschien goede resultaten, maar je zou uiteindelijk meer problemen voor jezelf kunnen maken …

Tips en enkele dingen om niet te doen :

  1. Stop niet de les om anekdotes te delen, vragen te stellen die niet ter zake doen, of focus op uitrusting (tenzij gepast). Richt uw inspanningen op de taken.
  2. Kom niet naar de les met niet-geteste ideeën… vooral als het flitsende dingen zijn die je nog nooit hebt gebruikt.
  3. Als je een suggestie hebt, breng die dan privé naar de lesgever/sensei/guru toe. Iedereen heeft een ego – ten goede of ten kwade. Kritische feedback is belangrijk, maar onthoud: timing, tact en dosering.
  4. Studenten die nadenken over de stof tonen betrokkenheid, wat altijd een goed teken is.
  5. Probeer een 1-up of top de instructeur. Misschien wil je echt opgemerkt worden en jezelf onderzoeken als iemand die het waard is om mee te praten. Je zult merken dat iedereen dat ook doet. Zodra de les stopt, zullen mensen de instructeur omringen die hen graag wil trakteren op verhalen over dingen die ze weten. Je valt meer op als je stilletjes blijk geeft van bekwaamheid. Er zal een tijd zijn om met de instructeur te communiceren over wie je bent en wat je weet … maar wacht tot de les voorbij is.
  6. Wees nietb bang om te falen. Je bent aan het trainen, dit is precies het moment dat je je faalpunten MOET vinden. Gebruik de trainingsomgeving om te falen en faal snel. Blijf er niet bij stilstaan. Werk hard en repareer het.
  7. Sta niet boven kritiek. Zorg ervoor dat de instructeurs weten dat je je ego hebt gecontroleerd en openstaat ​​voor suggesties.
  8. GEBRUIK DE LES NIET ALS EEN KANS OM OP SOCIALE MEDIA TE PUBLICEREN! Dit is ontwrichtend, respectloos en getuigt van een gebrek aan karakter. Als er zich een mogelijkheid voordoet om video te maken, zodat je het voor je eigen voordeel kunt bekijken, oké, cool. Maar naar binnen gaan met de bedoeling om beeldmateriaal te krijgen zodat je het kunt posten, is een afleiding waar de hele klas (inclusief jij) zonder kan.
  9. Spring niet op trends. Laat je niet vangen door te denken dat je iets nodig hebt omdat het trendy is. Laat uw werk uw apparatuur leiden, niet andersom.

Stap 5: wees geen onleerbare domkop. Wees doelgericht, professioneel en zoek naar verbetering.

Samenvatting

Als u op zoek bent naar een instructeur/lesgever/sensei/guru, is het belangrijk om iemand te vinden die relevant is voor uw leven, die vaardigheden aanleert die passen in uw categorie met een hoog risico en een grote impact, en die een brede beheersing van hun discipline kan aantonen.

Als het je doel is om competenter te zijn, houd je dan aan trainingen die je bruikbare feedback geven en de mogelijkheid bieden om taken onder druk uit te voeren.

Goede training en goede instructeurs/lesgevers/sensei/guru’s geven je bruikbare informatie die je kunt gebruiken om voorbij dat gemiddelde vaardigheidsniveau te komen. Daarna is het aan jou om je voortdurend in te spannen en regelmatig opnieuw zelf te beoordelen om ervoor te zorgen dat je reisrichting goed is.

Bron: https://integratedskillsgroup.com/2021/06/identifying-good-training/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s