Wat betekent Retzev (Krav Maga Terminologie)

WAT IS RETZEV ? (Bron vertaald via google translate)

De term “Retzev” lijkt enorm verkeerd te worden begrepen, gezien de rijkdom aan twijfelachtige informatie die ik de laatste tijd over dit onderwerp heb gevonden. En vaak gebruiken instructeurs de term als bewijs voor nieuwe studenten dat elk gekwalificeerd is om Krav Maga te onderwijzen. Wat is een betere manier om indruk te maken op een potentiële student dan een paar Hebreeuwse woorden eruit te halen – authentiek toch? Sommige studenten gebruiken de term Retzev om anderen te imponeren met hun kennis van het systeem dat ze toepassen. Maar wat is Retzev?

Retzev gedefinieerd

Retzev is Hebreeuws en vertaald betekent “continue beweging”, maar zoals met alle dingen, is hoofdkennis niet hetzelfde als operationele kennis. Het is in dit schijnbaar kleine verschil dat grote misvattingen naar voren komen. Retzev wordt meestal ten onrechte aangeduid als een strijdbare theorie of richtlijn. De waarheid is dat Retzev een concept is dat de Krav Maga-beoefenaar aanspoort om de natuurlijke kracht in beweging te gebruiken en te benutten tijdens zowel defensieve als offensieve initiatieven binnen een zelfverdedigingstechniek (en).

Voordat ik verder op het onderwerp inga, kan het ons wat goed doen om een ​​andere Hebreeuwse term te overwegen, “stom” (soms ook gezien als “en stom”). Het betekent niet voor niets. Met andere woorden, alles wat je doet in een Krav Maga of een effectieve zelfverdedigingstechniek moet een doel hebben dat direct verband houdt met het doel (dat wil zeggen, de aanval stoppen en het gevaar neutraliseren). Als je op deze manier aan Retzev denkt, moet dit concept enig licht werpen.

Retzev is, volgens uitgebreide definitie, niet ineffectieve beweging, ongeacht hoe continu. Retzev is gebonden aan de principes van Krav Maga en ook aan het concept van effectiviteit zoals toegepast op een doelstelling (in dit geval om een ​​dreiging actief te neutraliseren). Houd dit eenvoudige idee in gedachten terwijl u nadenkt over het concept van Retzev.

Als studenten houden we niet altijd rekening met het concept van Retzev, omdat zoveel van het concept al is ingebouwd in het Krav Maga-systeem (via de technieken). En de manier waarop de technieken zich ontvouwen, geeft een gevoel van timing en vloeibaarheid die zo mogelijk moet worden benut. Ik beschrijf dit aan mijn studenten met behulp van de analogie van een stock autorace. Ja, het onderwerp NASACR heeft zijn weg gevonden naar Kravology.

In wezen gaat een NASCAR-stuurprogramma altijd snel – echt snel. Hij of zij maakt meestal (wat uiteindelijk wordt) een reeks bochten naar links rond een groot, ovaal spoor van 2 mijl. Wanneer een coureur de race individueel voltooit, gaat hij of zij meestal sneller dan op het circuit met ongeveer 50 andere auto’s. Zie de auto’s als belemmeringen – die dingen die je in de weg kunnen staan ​​om je techniek perfect uit te voeren.

Aanvallers kunnen dingen een beetje vertragen, net als de bochten van de baan (waar bestuurders tot 30-40 MPH achteruit schakelen om te voorkomen dat ze de buitenmuur raken en / of in andere auto’s drijven). Maar de chauffeurs rijden nog steeds erg snel. Soms remmen chauffeurs om een ​​crash te voorkomen en versnellen ze vervolgens eenmaal veilig. Bestuurders willen altijd snel gaan, maar de mate van snelheid wordt bepaald door (1) de grootte en vorm van de baan, (2) de locatie van andere auto’s en (3) die “op het moment” -gebeurtenissen op de baan die een respons veroorzaken.

Zelfverdediging is niet anders. Retzev is daarom de continue beweging die wordt gebruikt bij het nastreven van een zelfverdedigingsdoelstelling – het op intuïtieve en natuurlijke wijze behouden en benutten van balans, gewicht, kracht en snelheid (terwijl het lichaam wordt bewogen) om een ​​bedreiging te neutraliseren.

Retzev lijkt – in een vacuüm – misschien op een gewelddadige dans. Operationeel is het de optimalisatie van beweging om een ​​gewelddadig conflict te beëindigen. Enkele belangrijke potentiële problemen bij het optimaliseren van Retzev zijn:

(1) De invalshoek (en reactie) die vaak meerdere bewegingen van dezelfde kant dicteert voorafgaand aan een geoptimaliseerde gewichtsverdeling tussen de voeten vanuit een meer vierkante of voordelige positie,

(2) De afstand van de aanval die bepaalt waar de reactie plaatsvindt en hoe ver de verdediger de aanvaller moet binnengaan om een ​​controlepositie of een ander doel te bereiken,

(3) De hoogte van de aanval en de vereiste reactie – het verplaatsen van de platforms van de verdediger op verschillende en misschien suboptimale manieren voorafgaand aan een geoptimaliseerde gewichtsverdeling tussen de voeten vanuit een meer vierkante of voordelige positie,

(4) Waar het gewicht in de voeten en in het lichaam zich bevindt naarmate een dreiging ontstaat en een reactie vereist, en

(5) De aanvallers reageren op de initiatieven van de verdediger, inclusief maar niet beperkt tot fysieke weerstand, het tegengaan van strijdkrachten en / of andere gewelddadige acties, het vastzetten of anderszins beperken van de beweging van de verdediger en / of bewegingsbereik, duwen en / of trekken.

Merk op dat, omdat een aanvaller geweld of kracht levert die een negatieve invloed heeft op je houding (schouders, heupen en voeten / enkels), je natuurlijke vermogen om te reageren met Retzev enigszins is aangetast – voornamelijk vanwege verminderde kracht, balans, hefboomwerking, enzovoort op (op dezelfde manier, in wezen, dat auto’s niet altijd op maximale snelheid kunnen rijden in een race zoals hierboven beschreven).

Daarom wordt Retzev zelden optimaal geproduceerd wanneer de externe kracht van een aanvaller wordt gepresenteerd, maar kan op verschillende, substantiële niveaus worden bereikt en moet waar mogelijk worden gebruikt.

Vermijd trainingslittekens

Retzev is ook niet eenvoudig een doel snel raken zonder rekening te houden met ritme, gewichtsverandering in de voeten, kracht en / of balans. Veel van de demonstraties die ik heb gezien, hebben echter de neiging het probleem met onzinachtige snelheid te vereenvoudigen. In feite mist dit proces niet alleen enkele belangrijke elementen van het Retzev-concept, het creëert echt een groot aantal problemen met zelfverdediging door middel van traininglittekens. Op dezelfde manier ontwikkelt de traditionele Karate, zoals beschreven in Bill Kipp’s boek, Turning Fear into Power , suboptimale combatives door een nadruk op stoten om het doel te missen (bekend als controle hebben , dit presenteert zich in gewelddadige confrontaties als oppervlakkig slaan – totaal niet effectief).

In essentie creëert elke motorische vaardigheid die u op een specifieke manier herhaalt, een grotere kans dat de volgende motorische vaardigheid meer en meer zal lijken op de vorige (bekijk de rol van myeline en het resulterende spiergeheugen binnen de pagina’s van de Talent Code).

Denk bijvoorbeeld aan iemand die een rechte rechte knie tot de middellijn vertoont. De demonstrerende persoon, in een poging om Retzev te illustreren (in gedachten de snelheid van meerdere combatives), levert zeer korte, snelle knieën die stoppen en 6-8 inch intrekken vanaf de middellijn van de aanvaller. Dit is niet alleen een adequate demonstratie van Retzev, het produceert ook een grote kans dat, als hij/zij wordt aangevallen, de demonstrant korte, snelle knieën zal maken, wat resulteert in een ineffectieve verdediging of aanval.

Simpel gezegd, als je motoriek is ontwikkeld en / of consequent is aangetoond om snelheid te illustreren, door te stoppen kort voor de werkelijke afstand tot het doel, dan train je je lichaam om het doel te missen door de strijdlustige te “trekken” voordat je slaat naar en door het doel.

Een voorbeeld

Een eenvoudig voorbeeld van Retzev kan zijn:

De natuurlijke duw- en trekbeweging die het lichaam maakt bij het leveren van een rechte combinatie van links en rechts (de duw / trekbeweging wordt ondersteund door platformrotatie en gewichtsoverdracht). Dit kan vervolgens worden geëxtrapoleerd naar de binnenste verdediging naar een rechte rechte stoot – waarbij de verdediger de linkerkant naar binnen en krachtig naar voren beweegt om de binnenkomende rechte stoot om te leiden.

De rechterkant van het lichaam van de verdediger is nu geladen, en het gewicht kan naar de rechtervoet worden overgebracht – waardoor een men recht staat om de omleiding van de linkerarm snel te volgen. Een linkse hoek kan het rechte stuk volgen, gevolgd door een rechter hamervuist, gevolgd door de besturingspositie en gevolgd door verschillende combatives die het concept van Retzev blijven gebruiken (doe dit en voel het ritme dat het creëert, maar zorg ervoor dat je je gewicht overbrengt van voet tot voet).

Simpel gezegd, Retzev is gewichtsoverdracht in de voeten die krachtige, ritmische bewegingen mogelijk maakt met het uitdrukkelijke doel om verdediging te maken om een ​​gewelddadig conflict te beëindigen. Gewichtsoverdracht vergemakkelijkt en / of biedt beweging in alle richtingen, rotatie, duw- en trekbewegingen, hoofdbeweging en een continue stroom van beweging (als u de essentie van de gewichtsoverdracht kunt vastleggen).

Wanneer correct toegepast, zal een effectieve inspanning van Retzev de aanvallers OODA Loop vaak kortsluiten (voor een OODA Loop-uitleg, vraag dit tijdens een les aan uw Krav Maga Coach). In wezen kunnen de aanvallers bij het absorberen van de kracht en voldoende snelheid van een continu spervuur van aanvallen niet – binnen de tijd tussen elke slag – wat te doen en hoe het te doen. Retzev blokkeert effectief het brein van de aanvallers om (1) informatie over het verdedigersinitiatief te verwerken, (2) beslissingen te nemen op basis van die formatie en (3) fysiek op basis van die beslissingen te handelen.

Kortom, het Retzev-proces overweldigt het beslissingsvermogen van de aanvallers. Eerlijk gezegd is dit de belangrijkste uitkomst van Retzev. Een poging doen om een ​​geweld te beëindigen, moet niet alleen effectieve stakingen omvatten, maar moet de aanvaller ook in staat stellen om op die stakingen te reageren. Dit is de fundamentele sleutel.

Een oefening

Ga de volgende keer dat je traint naar een gebied waar je een techniek kunt oefenen die ‘droog’ is – dat is alleen of ‘in de lucht’. U moet uw natuurlijke ritme vinden – de snelheid waarmee u het meest effectief en comfortabel gewicht tussen uw voeten overbrengt. Beweeg je gewicht van voet tot voet en stuiter heen en weer als een eenvoudige warming-up. Het is niet moeilijk – sommige ritmes voelen gehaast, andere verzanden en traag. Je natuurlijke ritme zal precies goed aanvoelen, omdat je je gewicht overbrengt in een ritme waarmee ook je lichaam en zijn houding krachtig en in balans steeds opnieuw kunnen bewegen.

Gebruik je natuurlijke ritme als leidraad om door de gekozen techniek te bewegen, waarbij je je gewicht van voet naar voet verplaatst, zoals vereist door de bewegingen van de techniek. Als een beweging een langere ruimte tussen de ‘beats’ van je natuurlijke ritme vereist, is dat prima – pas gewoon aan als een stockrijder in een bocht terugschakelt en ga terug naar het basisritme wanneer je het voelt. Doe alles op een ritmische manier – experimenteer met volledige beats, halve beats, pauzes en volledige beats van het basisritme. Je begint te voelen hoe Retzev is ingebouwd in de intentie van de techniek.

Gebruik vervolgens je natuurlijke ritme om je gewicht langzaam van voet naar voet te verplaatsen zonder je voeten daadwerkelijk van de grond te halen – gewoon heen en weer. Begin met het langzame ritme van je gewichtsverandering. Voeg langzaam hoeken, uppercuts, ellebogen, trappen, knieën en hamervuist toe met behulp van het basisritme.

Naarmate je vordert, kun je doorgaan met het variëren van de snelheid van de gewichtsverschuiving tussen de voeten om elke unieke strijdlustig te accommoderen op dezelfde manier waarop je zou kunnen klappen op de beat van een nummer, dan overschakelen naar de halve beat en vervolgens terug naar de beat , etc. De basis blijft, evenals het onderliggende ritme van de gewichtsoverdracht. Zodra je dit hebt, kun je Retzev maken – pauzeren, stoppen en beginnen zoals je wilt of zoals de situatie dicteert. Veel plezier ermee!


BRON: LINK NAAR DE BRON


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s