Doel van de les:
Leerlingen vertrouwd maken met technieken tegen pistoolbedreiging, guard-posities en verdediging tegen een mesaanval terwijl stressmanagement wordt geïntegreerd.
1. Opwarming en Bas Rutten-workout (20 minuten)
Doel: Leerlingen fysiek en mentaal voorbereiden op de training.
- Duur: 10 minuten.\n
Bas Rutten-workout:- Boxing warm-up: 2 rondes van 3 minuten. Bas roept combinaties (bijvoorbeeld: “left hook, right straight, uppercut”), leerlingen reageren met schaduwboksen.
- Kicks en knieën: 2 rondes van 3 minuten, met focus op hoge intensiteit.
- Push-ups en burpees: Afsluiten met 1 minuut hoge intensiteit.\n
- Duur: 10 minuten.\n
Stressmanagement:- Ademhalingsoefeningen volgens de 4-7-8-methode om de hartslag te stabiliseren (5 rondes).
- Korte mindfulnessmomenten: focus op houding en ademhaling tijdens rustperiodes.\n
2. Techniektraining (90 minuten)
Fase 1: Techniek 19/36 – Pistool tegen het hoofd (30 minuten)
- Doel: Leerlingen leren een pistoolbedreiging tegen het hoofd af te wenden.
- Instructies:
- Demonstratie door instructeur (5 minuten).
- Leerlingen oefenen in paren (10 minuten).
- Stress-inductie: leerlingen voeren de techniek uit met onverwachte verbale dreiging of lawaai (5 minuten).
- Correcties en feedback door instructeur (10 minuten).
Fase 2: Techniek 26/36 – Guard-positie (30 minuten)
- Doel: Leren ontsnappen vanuit een guard-positie en effectieve counters uitvoeren.
- Instructies:
- Technische uitleg van de guard-positie en escapes (10 minuten).
- Drill met lage weerstand: partner simuleert lichte weerstand, leerling past techniek toe (10 minuten).
- Stress-drill: tijdslimiet om te ontsnappen, inclusief lichte verbale afleiding (10 minuten).
Fase 3: Techniek 33/36 – Mesaanval liggende positie (30 minuten)
- Doel: Leerlingen leren zich verdedigen tegen een mesaanval terwijl ze op de grond liggen.
- Instructies:
- Demonstratie door instructeur (5 minuten).
- Drill in duo’s: aanvaller simuleert verschillende mesaanvallen, verdediger reageert (10 minuten).
- Stress-toepassing: mesaanvallen in een donkerdere omgeving met verbale druk (5 minuten).
3. Stressmanagement en afsluiting (10 minuten)
- Mindfulnessmoment:
- Visualisatieoefeningen: leerlingen herbeleven succesmomenten uit de les.
- Groepsreflectie:
- Open discussie over het omgaan met druk tijdens de technieken.
Referenties:
- Rutten, Bas. Bas Rutten MMA Workout DVDs.
- Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness.
- Porges, S. W. (2011). The Polyvagal Theory: Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-Regulation.
- KMT Belgium. (2025). Stressmanagement binnen Krav Maga. Beschikbaar op: kmtc.be.
